donderdag 1 mei 2014

Hoe ga je om met kritiek?


Het is niet altijd fijn om kritiek te krijgen. Het kan voelen alsof je persoonlijk wordt aangevallen en het liefste schiet je meteen in de verdediging. Kritiek is niet altijd terecht, maar vaak is het alleen maar bedoeld om je te helpen. Hoe herken je hier het verschil tussen en hoe ga je met zulke kritiek om?


Negatieve kritiek

Negatieve kritiek is niet terecht. Laat je niet van je stuk brengen door onterechte kritiek en ga er niet op in. Vat het niet persoonlijk op, want dan heeft de boodschapper zijn doel bereikt: jou kwetsen. Het is makkelijk gezegd, maar probeer toch de negatieve woorden van je af te laten glijden. Je weet zelf dat het niet waar is en dat is het belangrijkste. Negatieve kritiek is ongegrond en niet (of slecht) beargumenteerd. 

Opbouwende kritiek
Opbouwende kritiek is bedoeld om je te helpen. In opbouwende kritiek zit niet alleen een oordeel, maar ook een advies. Dat advies is bedoeld om jou te helpen in het verbeteren in je werk. Je hoeft er natuurlijk niet perse iets mee te doen. Die keuze is aan jou. Opbouwende kritiek wordt vaak positief gebracht, maar hoeft niet altijd terecht te zijn.

Vraag om verduidelijking als je de kritiek van de ander niet snapt. Pas als je begrijpt wat de ander bedoelt, dan kan je gaan nadenken over het feit of de kritiek terecht of onterecht is. Word je overvallen? Geef dit aan, daar is niks mis mee. De ander snapt dat je dan even de tijd nodig hebt om het te verwerken.


bron foto: pinterest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten