maandag 25 augustus 2014

The Fault in Our Stars: boek vs film

The Fault in Our Stars is het heftige verhaal over Hazel Grace. Ze heeft terminale kanker. Dan ontmoet ze de leuke jongen Augustus Waters in de praatgroep en krijgt haar verhaal een nieuwe wending. Het is een meeslepend, maar tragisch liefdesverhaal geschreven door John Green. 

Boek
Kanker is een heftig onderwerp om over te schrijven, maar John Green heeft het voor elkaar gekregen om over een heel moeilijk onderwerp te schrijven, zonder dat het boek echt te zwaar wordt. Augustus en Hazel gaan nuchter met hun ziekte om. Maar wees gewaarschuwd, het verhaal blijft hartverscheurend en zal je raken tot het bot. De schrijfstijl van John Green was eerst even wennen om te lezen: sober, cynisch en hier en daar wat duistere humor. Nadat ik gewend was aan de schrijfstijl van John Green, had ik het boek zo uit. Ik heb het boek in het Engels gelezen en dat raad ik iedereen aan, omdat het zo mooi verwoord is en op die manier kom je de bekende quotes als 'I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.' en 'Some infinities are bigger than other infinities.' Het Engels is makkelijk te lezen. Soms zitten er lastige woorden in het boek, maar die worden vaak aan de hand van het verhaal vanzelf duidelijk. 

Film
Boekverfilmingen zijn lastig om te maken, want de lezer heeft een eigen idee van het verhaal en de personages gekregen. Ik vroeg me af of de prachtig verwoorde filosofie van Augustus en Hazel over kanker, liefde en de dood wel tot zijn recht zou komen in de film of dat het heel onnatuurlijk zou lijken. Dat is allemaal goed gekomen. Het boek raakt je al hard, maar tijdens de film was iedereen in de zaal aan het snotteren. Dus zorg dat je zakdoekjes bij je hebt! In het verhaal reizen Hazel en Augustus naar Amsterdam en bezoeken ze het Anne Frank huis en ze maken een wandeling over de o zo bekende grachten. Het is leuk om Amsterdam eens een keer op een andere manier in een film te zien. Nu weet de buitenwereld dat Amsterdam meer is dan alleen wiet en de wallen. Ik denk dat de film je meer raakt, door alle filmische effecten en de zielige muziek op de achtergrond. 

Boek of film?
Allebei! Ik raad aan om eerst het boek in het Engels te lezen. Hierdoor ken je ook de gedachtes van Hazel en ben je al bekend met het verhaal. Ga daarna naar de film en herken de populaire quotes uit het boek en zie ons mooie Amsterdam in de film schitteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten